The North Face® - De outdoorspecialist
Het logo is bijna iconisch: drie gebogen strepen, samen met de merknaam The North Face. Dit verwijst naar twee dingen: de noordflank is meestal de kant van de berg waar de top het moeilijkst te veroveren is. Maar er is ook een concreet rolmodel: The Half Dome in Yosemite National Park. De opvallende rotsformatie heeft de vorm van een enorme bal in het zuidoosten - en breekt meer dan 600 meter naar het noordwesten af. Lange tijd was deze muur de maatstaf voor alle klimeisen in Noord-Amerika. Dit maakt ook de claim duidelijk: ze willen kleding en harde goederen produceren voor de meest extreme eisen en hen inspireren om een leven vol avontuur te ontdekken. Met deze claim is het merk al meer dan 50 jaar toonaangevend en vormt het de basis voor de bedrijfscultuur.
Uitrusting voor extreme eisen
Vanaf het begin heeft The North Face talloze expedities ondersteund, waaronder beroemde expedities zoals de eerste vrouwenexpeditie naar Annapurna in 1978 of de Trans-Antarctische expeditie in 1989/90. Kleding en harde goederen werden vanaf het begin onder extreme omstandigheden gebruikt - en werden getest om aan deze eisen te voldoen en geleidelijk verbeterd. In 1975 was The North Face een van de eerste fabrikanten die een geodetische tent op de markt bracht. Deze tentvorm, die toen nieuw was, is bestand tegen hogere belastingen (bijv. sneeuw) en sterkere wind en is nu wijdverbreid, vooral in expeditietenten. Vanaf het allereerste begin werd het programma in 1997 geïntroduceerd als een slogan: Never stop Explore. Elk jaar beginnen dappere The North Face-atleten aan nieuwe, onontdekte expedities. In 2016 hebben Simone Moro, Alex Txikon en Tamara Lunger de winterexpeditie naar Nanga Parbat succesvol afgerond.
The North Face® - Getest in het lab, bewezen op expeditie
Tegenwoordig maakt The North Face echter niet alleen kleding voor expedities in de Himalaya of wilde alpenacties. The North Face is immers wereldmarktleider in outdoorkleding. Dit komt niet van expeditiekleding, maar van producten voor de meest uiteenlopende eisen. Natuurlijk zijn er jassen en broeken van softshell en hardshell en donsjassen. Hiervoor werkt The North Face al dertig jaar samen met Gore-Tex.
De Parker McMurdo, genoemd naar het onderzoeks- en logistieke station op Antarctica, is een klassieker onder de winterjassen geworden. Perfect voor de stad of korte wandelingen, maar niet geschikt voor een tocht op grote hoogte. Maar The North Face heeft ook jassen voor verschillende behoeften, tussen stadswandelingen en tochten op grote hoogte. Een klassieke rugzak is de Borealis. Dit is een klassieke allround rugzak waarin een laptop inclusief laptoptas net zo goed kan worden opgeborgen als een drinksysteem voor de wandeling.
Maar natuurlijk zijn er, net als in de begindagen van het bedrijf, ook expeditietenten en bergschoenen in het assortiment. Zelfs als de North Face plunjezakken zeker geschikt zijn voor expedities - ze zijn ook goede metgezellen op een normale kampeervakantie (bijvoorbeeld wanneer de tent plotseling midden in een meer staat na een Sardijnse regenbui...).
De Summit Serie van The North Face
Het hart van de The North Face®-collectie wordt elk jaar herzien en gelanceerd. De collectie wordt beschouwd als een van de hoogste kwaliteit en meest geavanceerde op de markt. Getest en mede ontwikkeld door topatleten van The North Face®.
Voor wie is de Summit Series bedoeld?
Duidelijk: voor alle alpinisten en klimmers die in onherbergzame gebieden rondhangen en waarde hechten aan kleding waarmee ze hun grenzen kunnen verleggen. De slogan laat je rechtop zitten en opmerken - "The Other Way", de andere kant op? Maar wat houdt dat precies in? Dit betekent enerzijds de intensieve samenwerking met de atleten in ontwikkeling. Maar aan de andere kant verwijst het ook naar de beheersbare groep geadresseerden. “Omdat de producten uniek zijn en alleen gemaakt zijn voor een speciale doelgroep en sporters, was het voor ons duidelijk dat de lijn alleen in de daarvoor bestemde speciaalzaken getoond zou worden. Daar kon de collectie gericht en op een persoonlijke niveau naar de kerndoelgroep van buitensporters”, zegt Tony Erlick van The North Face. "Of het nu de nieuwe Summit Series zelf is of het beperkte aanbod aan specifieke retailers, alles wat we hebben gedaan om ze op de markt te brengen, hebben we anders gedaan."
Welke producten zijn er in de Summit Serie?
- Summit L1 - Basislaag: zorg voor een perfect warmte- en vochtbeheer
- Summit L2 - Tussenlaag: deze jas van Polartec® Thermal Pro®-fleece met Hardface®-technologie op de rug combineert robuustheid met functionaliteit.
- Summit L3 - Tussenlaag van dons: dankzij de vulling van 800 cuin dons is het perfect voor gebruik in de kou.
- Summit L4 - Tussenlaag met Thermoball-isolatie; deze synthetische isolatie werkt zelfs als het nat is.
- Summit L5 - Shelljas en shellbroek: het 3-laags DryVentTM-membraan zorgt voor ademend vermogen en vochtbescherming. Dankzij de FuseFormTM, een speciaal weefproces, zijn jas en broek uit één stuk gemaakt en daardoor bijzonder robuust.
- Summit L6 - Zekeringsdonsjas: met zijn 800 cuin vulling zorgt deze donsjas voor warmte, en niet alleen bij het zekeren!
Duurzaamheid
Voor The North Face® is duurzaamheid de basis voor ontwerp, productie en personeelsmanagement. Hiervoor is inmiddels de bluesign® standaard gangbaar. Tegen 2015 moet 65 procent van de productie dienovereenkomstig zijn gecertificeerd. Op deze manier levert het bedrijf zijn bijdrage aan de bescherming van het milieu.
Merkfeiten van The North Face
- The North Face, opgericht in 1966 in de wijk North Beach in San Francisco; behoort tot de Finse bedrijvengroep VF Corporation
- Vooral bekend van... tenten, hardshell jassen en broeken, fleece en softshell jassen, slaapzakken, wandel-, klim- en bergkleding.
- Een bekende atleet van dit merk is... Sommigen: Onder klimmers Alex Honold en Daniel Woods en "alt" meester Yuji Hirayama, onder klimmers David Göttler en Simone Moro.
- Een "klassieker" is... bijvoorbeeld de Parker McMurdo of de Base Camp plunjezakken.
- Duurzaamheid: Bluesign Standard®; Mede-ontwikkeling van de nieuwe "Responsible Down Standard" (RDS)