- Scope 1: emissies die vrijkomen in de eigen installaties van de onderneming, b.v. bij de verwarming van gebouwen.
- Scope 2: emissies die vrijkomen door de levering van energie (meestal elektriciteit)
- Scope 3: emissies van toeleveringsketens stroomopwaarts en stroomafwaarts, bv. bij de productie van ons kantoormateriaal.
We hebben onze eerste koolstofvoetafdruk voor 2019 opgesteld. Hier kun je zien waar onze geregistreerde emissies vandaan komen en hoe ze zich hebben ontwikkeld:
Uitstoot (CO₂e) per sector in 2022
Het taartdiagram toont de verdeling van de in totaal 1.434 ton CO2e over de verschillende gebieden. Bijna de helft (48%) van de geregistreerde uitstoot is te wijten aan het woon-werkverkeer van werknemers - hoewel mobiel werken een officieel en populair onderdeel is van het werkende leven in onze administratie, laat het groeiende personeelsbestand zich nog steeds voelen. De vestigingen en de logistiek kunnen het over het algemeen niet stellen zonder werknemers op locatie. Daarom blijven we ons richten op het verminderen van de indirecte uitstoot door het reizen van medewerkers. Overigens wordt het woon-werkverkeer jaarlijks vastgesteld door middel van een bedrijfsbrede enquête. De inkoop van verbruiksartikelen neemt met 24% het op één na grootste deel voor zijn rekening. Hieronder vallen IT-apparatuur, printerpapier en verzendmaterialen. Deze laatste zijn goed voor ongeveer 78% van de uitstoot.
Evaluatie van CO₂-equivalenten per scope 2019-2022
Scope 3 (indirecte emissies) heeft verreweg de grootste invloed in alle jaren, met ongeveer 80%. Scope 2 heeft daarentegen bijna geen invloed op klimaatrelevante emissies (≤1%). Dit komt door het gebruik van 100% groene stroom (exclusief buitenopslag). Scope 1 genereert 14-18% van de emissies. Dit omvat warmteopwekking, brandstoffen en airconditioningtechnologie.In de loop van de 4 jaar is het Corona jaar 2020 duidelijk zichtbaar - in lagere emissies, voornamelijk door zeer beperkte mobiliteit. Vanaf 2021 is dan de groei van de omzet zichtbaar (meer materiaalverbruik) en de teruggewonnen mogelijkheid van werken op kantoor (woon-werkverkeer) en zakenreizen.
Energie
De belangrijkste energiebron voor alle locaties is elektriciteit, die we sinds januari 2019 voor 100% inkopen bij gecertificeerde groene stroom en sinds december 2021 zelf produceren. Het hogere elektriciteitsverbruik sinds 2021 is enerzijds te verklaren door de logistiek, die nu langer in bedrijf is door de grote groei. Anderzijds is de shuttle-uitbreiding gebouwd in 2021/22 (bouw elektriciteit). Andere energiebronnen zijn aardgas en stookolie voor de verwarming van de locaties en brandstof voor de voertuigen. Het brandstofverbruik daalde al in 2022 door de geleidelijke overschakeling op e-voertuigen sinds 12/2021. Voor de vestigingen was 2022 het eerste jaar zonder sluitingstijden en met evenementen na de Corona pandemie.
Water
Het waterverbruik op alle drie de locaties is beperkt tot de primaire toepassingen, vergelijkbaar met een privéhuishouden:
Drinkwater, vaatwasser, schoonmaak, kantine en sanitaire voorzieningen.
Afval
De afvalfracties worden gedomineerd door karton, papier, afvalhout en plastic folie. De meeste van deze fracties ontstaan op de logistieke locatie in Otterfing, waar niet alleen de expeditieafdeling is gevestigd, maar ook de centrale goederenontvangstafdeling voor nieuwe goederen. Door de exploitatie van onze kantine hopen organisch afval en etensresten zich hier op. Door de economische groei en de daaruit voortvloeiende toename van inkomende en uitgaande goederen is de hoeveelheid afval in Otterfing de afgelopen jaren jaarlijks toegenomen.
Materialen
Als handelsonderneming zijn onze verbruiksartikelen voornamelijk gericht op het verzenden van onze artikelen in de winkel. Dit zijn kartonnen dozen en verzendzakken als buitenverpakking voor verzending, evenals printerpapier voor verzenddocumenten. In de loop van 2019 zijn we overgestapt van plastic naar papieren verzendzakken. Sinds juni 2022 worden er geen gedrukte facturen meer bij de pakketten gevoegd. Sinds medio 2022 is het vulmateriaal gemaakt van gerecycled oud papier. Het gebruik van verzendmaterialen neemt toe met de stijgende omzet - zoals voor ons in 2020 & 2021 steeds meer het geval zal zijn.
Kernindicatoren
Kernindicatoren relateren absolute gegevens aan een specifieke benchmark. Het in kaart brengen van kernindicatoren stelt ons in staat de ontwikkeling in de activiteiten te volgen met de nadruk op milieueffecten. Ze zijn ook een goed instrument om de doeltreffendheid van de genomen maatregelen te controleren.
Meer lezen (Duitstalig)
Naleving van alle toepasselijke milieuvoorschriften is voor ons vanzelfsprekend en vormt slechts het minimum aan operationele milieubescherming.
Door het bijhouden van een wettelijk register zijn alle relevante regels en voorschriften bekend. Wij documenteren en controleren terugkerende inspecties en onderhoud in een online tool. Alle relevante toepasselijke milieuvoorschriften worden nageleefd.
Umweltrechtsbereich | Relevante Bereiche |
Immissionsschutzrecht | Kleinfeuerungsanlagen, Dunkelstrahler, Trafostation, Kfz, Dachaufbauten |
Gebäudeenergiegesetz | Neu- und Umbauten an Anlagen |
Abfallrecht | Abfallentsorgung, Lagerung von Abfall |
Verpackungsgesetz | Warenversand |
Batteriegesetz | Entsorgung und Verwertung gebrauchter Batterien |
Hygienevorschriften | Kantinenbetrieb |
Gefahrstoffverordnung | Kantinenbetrieb, Logistik |
Wassernutzung | Ableitung von Wasser in Bestand und Neubau |
Baurecht | Neu- und Umbauarbeiten |
Arbeitssicherheit | Alle Standorte |
Energierecht | Herkunftsnachweisverordnung (Nachweispflicht für Ökostrom) |